MENU
Головна » Файли » Корисні статті - нерухомість в Україні » Будівництво

Нововведення у будівельне законодавство
22.03.2011, 14:03
Всього кілька тижнів тому парламент остаточно прийняв, а Президент України підписав Закон, який був розроблений урядом і, на думку авторів, усуває ряд невиправданих обмежень і заборон, отже, стимулює інвестиції у будівництво. Містобудівна сфера дійсно є досить складною системою законодавства, яка включає багато законодавчих актів, регулюючі різні сфери. Так до містобудівної сфери має безпосереднє відношення законодавство про місцеве самоврядування, фінансові механізми, санітарне благополуччя, екологічну безпеку, не кажучи вже про цивільне і господарське право. Не дивно що новий закон вносить зміни до двадцяти трьом законам. Зупинимося на деяких змінах у зв'язку з ухваленням цього Закону.

Містобудівна секретність?

З ухваленням нового Закону в сферу містобудівного законодавства будівництва несподівано включено законодавство про державну таємницю. Так, частина 11 статей 17 цього Закону встановлює що загальна доступність матеріалів генерального плану населеного пункту забезпечується шляхом його публікації, у тому числі на сайтах відповідних органів. У цій частині, без сумніву, це хороша новина для бізнесу. Адже така інформація важлива для планування нового будівництва в самому початковому етапі, навіть до складання бізнес плану. До прийняття такої норми законодавством практично не було визначено, як можна отримає таку інформацію офіційним шляхом.

В той же час, така прогресивна норма не залишилася без, здавалося б, незначної, але важливої обмовки, маленького, але важливого. Так, Законом встановлено, що не підлягає публікації та частина генерального плану, яка складає державну таємницю і відноситься до інформації з обмеженим доступом. В деякій мірі це можна зрозуміти, оскільки військові і інші важливі державні об'єкти також розташовуються на певних частинах земної поверхні і їх режим секретності має бути забезпечений. Але той літ це спосіб забезпечити секретність? Чи не стане секретність перешкодою в обміні містобудівної інформації, яка така важлива при виборі місця розташування об'єкту і початку будь-якого будівництва? Нагадаємо, що питання встановлення і порядку доступу до державної таємниці регулюються Законом України "Про державну таємницю", відповідно до якого державний експерт з питань таємниць виносить відповідне рішення і інформація стає секретним доступ до неї обмежується, а особи, які її поширюють, можуть притягуватися до відповідальності, у тому числі до карної. Якщо раніше таку інформацію отримували напівофіційним шляхом, але все таки отримували те тепер поширення такої інформації багате суворим покаранням для відповідальних осіб. Слід звернути увагу на те, що до ухвалення цього закону генеральний план не був таємним (в усякому разі, в законі про це не вказувалося). Отже, зараз варто чекати рішень про засекречування такої інформації. Яка частина генерального плану буде засекречена? Відповідь на це питання, на жаль, новий Закон не дає, надаючи широкі можливості для чиновника використовувати цю норму у своїх інтересах. В той же час юристам і бізнесу варто використовувати інші нововведення законодавства, а саме: остаточно прийнятий нещодавно, підписаний Президентом України, але Закон України, що ще не вступив в дію, "Про доступ до публічної інформації". Нагадаємо що цей нормативний акт визнає публічною ту інформацію, яка отримана або створена в процесі виконання державними органами або органами місцевого самоврядування своїх владних повноважень. Право доступу до такої інформації мають усі громадяни. Законом також встановлені критерії для обмеження доступу до публічної інформації

Пайова участь: нове давно забуте старе?
Одним з найбільш дискусійних аспектів будівельної діяльності є пайова участь в розвитку інфраструктури населеного пункту. Положення законодавства в цій частині змінювалося кілька разів і завжди не на користь забудовників. Дійсно, будова, яка функціонуватиме, хочеш не хочеш, повинна використовувати комунальні мережі і інші складові які забезпечують його належне функціонування. Хто повинен нести витрати по їх споруді: органи місцевого самоврядування за рахунок відрахувань від продажу землі під забудову і податків від функціонування бізнесу на його території або самі забудовники?
Законом встановлюється обов'язок кожного забудовника, перед введенням об'єкту в експлуатацію, вносити до місцевого бюджету суму в розмірі до 10 % або до 4 % вартості проекту залежно від того, житлові або нежитлові споруди здаються в експлуатацію. Такий обов'язок на мою думку, не є безперечною і нагадує додатковий податок. Але залишимо усі суперечки про концепцію такого внеску, а поставимо собі питання: а чи усі забудовники несуть однаковий обов'язок по цьому внеску?
Рамки до 10 % означають не що інше, як від 1 до 10 %. За яким принципом визначається, хто платить 1, а хто 10 %? Чи не з'являються в даному випадку можливості маніпулювати з сумою у кожному конкретному випадку?
Крім того, від сплати цього внеску звільняються будинки житлового фонду соціального призначення і доступного житла. Визначення доступного житла дане в законі від 25 грудня 2008 р., відповідно до якого доступне житло, - це те, яке будується при державній підтримці. Вшити з тим, цей же Закон вказує, що державною підтримкою слід вважати те, що держава видає іпотечний кредит громадянам, які вимагають поліпшення житлових умов. Проте не усі квартири в новобудові можуть передаватися за програмою іпотеці таким громадянам. Точно також не усі квартири в окремо взятому будинку можуть передаватися за програмою спорудження соціального житла.
У зв'язку з цим, питання: яку частину квартир треба передати під іпотеку для громадян, що вимагають поліпшення житлових умов, щоб увесь будинок підпадав під звільнення від сплати: одну, декілька або усі квартири? Чи не буде в такій ситуації у чиновників можливість підводити під вказане виключення конкретні будинки з цілком конкретними забудовниками, виключаючи таку можливість для інших? Ці і інші питання породжують неоднозначні висновки і наштовхують на думку що мотиви ухвалення нового Закону, як завжди, були цілком благородні. Чи таким виявився результат? Містобудівна сфера є досить складною системою законодавства, яка включає багато законодавчих актів, регулюючі різні сфери. З ухваленням нового Закону в сферу містобудівного законодавства будівництва несподівано включено законодавство про державну таємницю. А одним з найбільш дискусійних аспектів будівельної діяльності є пайова участь в розвитку інфраструктури населеного пункту. Отже, питання застосування цих норм породжують неоднозначні виводи і наштовхують на думку що мотиви ухвалення нового Закону, як завжди, були цілком благородні.

Категорія: Будівництво | Додав: doshka
Переглядів: 1705 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]